top of page
Search
  • Writer's pictureEshet-coaching עידית

הכל אני יכול בחופש הגדול...

הכל אני יכול בחופש הגדול...

חופשת הקיץ היא התקופה בשנה שילדים ובני נוער רבים מצפים לה. זה הזמן שבו הם יכולים לקחת פסק זמן מלמידה וליהנות ממנוחה רגיעה ובטלה נחוצים. עם זאת, חופשת הקיץ יכולה לבוא גם עם מערך סיכונים משלה, במיוחד עבור ילדים ובני נוער בין הגילאים 10 עד 17. היום אתייחס ליתרונות של חופשת הקיץ עבור קבוצת גיל זו, כמו גם את הסיכונים שהורים צריכים להיות מודעים הם ויכולים להימנע מהם.

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של חופשת הקיץ לילדים ובני נוער הוא ההזדמנות לעסוק בפעילויות שאולי אין להם זמן להן במהלך שנת הלימודים. לדוגמה, הם יכולים להשתתף במחנות קיץ, להתחיל תחביב חדש, או לבלות יותר זמן עם חברים ובני משפחה וגם עם עצמם. פעילויות אלו יכולות לעזור לילדים ובני נוער לפתח מיומנויות חדשות, לבנות ביטחון עצמי ולשפר את הכישורים החברתיים שלהם.

יתרון נוסף של חופשת הקיץ הוא שהיא יכולה לספק לילדים ובני נוער חופשה נחוצה מהלחץ בבית הספר. על פי מחקר שפורסם ב-Journal of School Health, חופשת הקיץ מסייעת בהפחתת רמות הלחץ אצל ילדים ובני נוער, מה שיכול להשפיע לטובה על בריאותם הנפשית.

יחד עם זאת, חופשת הקיץ יכולה לבוא גם עם מערך סיכונים משלה. חלק מהסיכונים נובעים מחוסר במסגרת, שעות עירות ושינה הפוכות, ומהצורך להיות שייך לקבוצת השווים - בני הגיל שכוללת התנסויות שונות, חלקן סיכוניות, כדי למצוא חן, להשתייך, ולהרגיש חלק מהקבוצה.

לדוגמה, בתקופת חופשת הקיץ ,ילדים ובני נוער עשויים להיות בעלי סיכוי גבוה יותר להתנסות בסמים או אלכוהול. הם עשויים גם להיות בעלי סיכוי גבוה יותר לעסוק בפעילויות מסוכנות, כגון שחייה באזורים לא בטוחים, בחוף לא מוכרז, ללא מציל או בשעות שאין פעילות הצלה. או רכיבה תחרותית סיכונית, ללא קסדה וללא הקפדה על כללי המהירות והשטח.(אפניים, קורקינט,רכב). התנהגויות שעוברות על החוק ויכולות להגרר אל מעבר לחופשת הקיץ "לחיים עצמם" לאור התמכרות, או לחץ חברתי ממנו קשה להיחלץ.

מנגד יתכן ונראה גם בני נוער שיהיו בבית, מול המחשב הטלוויזיה ולא יצאו עד כדי יתבודדו. לכאורה נרגיש בטוחים כהורים שהמתבגר\ת בבית. אך גם כאן יש סוג של מורכבות מעצם ההימנעות מקשרים חברתיים. שכפי שצויין לעיל, מחד יש צורך עז בשייכות לקבוצה, אך מנגד יש מתח בתוך הקבוצה, והשוואות כמו גם רצון לבניית האני העצמי, האינדבידואלי.


יש מי שיצקצק ואמר כי התנהגויות כאלה קורות לאורך כל השנה, וזה נכון. יש קבוצות נוער, שמתנסים כאלה ללא קשר לחופשות. יחד עם זאת תקופת הקיץ מזמנת הרחבת המעגל המסתכנים בשל חוסר במסגרת, בשל שעות ערות שונות מההורים וחוסר בקרה שלהם, בשל רצון ההורים לא ללחוץ, לתת חופש, והחשוב מכל, קבוצת החברים. עם מי אני מסתובב והיכן אני מרגיש שייך.

אז מה עושים-

כדי למנוע סיכונים אלה, ההורים יכולים לנקוט במספר צעדים: ראשית, לעודד את ילדיהם להשתתף בפעילויות מובנות, כגון מחנות קיץ או קבוצות ספורט, המספקות סביבה בטוחה ומפוקחת.

לדבר- יש מקום לדבר על הסיכונים הקשורים להתנהגויות מסוימות ולספק להם את הכלים הדרושים להם כדי לקבל החלטות טובות. לאפשר להם שיח פתוח כדי שאם חלילה קרה משהו, המתבגר ירגיש נוח לבוא לשתף, להתייעץ.

מתבגר שלא יוצא- לבדוק איתו למה נמנע מקשרים, אולי כך נגלה קושי, או מורכבות שקיימת לאורך כל שנת הלימודים


לסיכום, חופשת הקיץ יכולה להיות זמן מועיל לילדים ובני נוער בגילאי 10 עד 17. היא מספקת להם את ההזדמנות לעסוק בפעילויות חדשות, להפחית את רמות הלחץ ולבלות עם חברים ובני משפחה. עם זאת, הורים צריכים גם להיות מודעים לסיכונים הכרוכים בחופשת הקיץ ולנקוט בצעדים כדי להימנע מהם. בכך הם יכולים לעזור להבטיח שלילדיהם תהיה חופשת קיץ בטוחה ומהנה.


מקורות:

- "The Benefits of Summer Vacation for Children's Well-Being" by Matthew Lynch, Ed.D. (https://www.theedadvocate.org/the-benefits-of-summer-vacation-for-childrens-well-being/)

- "Summer Break: A Stressful Time for Students?" by Sarah D. Sparks (httpswww.edweek.org/leadership/summer-break-a-stressful-time-for-students/2017/06)

- "Summer Break: Risks and Rewards" by the American Academy of Pediatrics (https://www.healthychildren.org/English/ages-stages/gradeschool/summer/Pages/Summer-Break-Risks-and-Rewards.aspx)

18 views0 comments
bottom of page